Актуальність економічної освіти дітей та молоді останніми роками стає все очевиднішою. Нестабільна економічна ситуація в країні потребує від кожної людини обізнаності з основними економічними процесами. Позаяк через низький рівень фінансової грамотності діти й дорослі часто стають жертвами соціально, екологічно та економічно нестійких моделей споживання.

Однією з програм, що сприяє оволодінню дітьми навичками, які допомагають соціальній інтеграції в суспільство, вихованню в них готовності до свідомої участі в товарно-грошових відносинах, є міжнародна Програма соціально-фінансової освіти дітей від 3 до 6 років «Афлатот». Курс на її впровадження визначено відповідним наказом МОН України від 22.01.2016 №46 «Щодо упровадження основ соціальної і фінансової освіти дітей дошкільного віку». У лютому 2016 року наш заклад дошкільної освіти приєднався до Міжнародної мережі програм соціально-фінансової освіти «Афлатун», частиною якої є Програма «Афлатот».

Почали з поглибленого вивчення змісту, структу­ри та ключових елементів, методичних рекомендацій щодо організації роботи з дітьми та батьками в межах Програми, методики проведення занять. З метою набуття педагогами компетентності щодо формування у дошкільників основ соціально – фінансової грамотності були проведені: тренінг «Упроваджуємо Програму «Афлатот», інтерактивний практикум «Соціальна та фінансова освіти дошкільників», семінар - практикум «Реалізація Програми «Афлатот» у співпраці із батьками», педагогічна рада «Формування економічної грамотності дітей дошкільного віку засобами інтегрованої освітньої діяльності», майстер – клас «Цікаво про складне», консультація «Як обладнати розвивальний осередок відповідно до Програми «Афлатот».

Була створена творча група, яка розробила заходи щодо упровадження Програми «Афлатот», перспективний план для роботи з дітьми дошкільного віку, конспекти занять, дидактичні ігри економічного спрямування, рекомендації щодо взаємодії педагогів із родинами вихованців за розділами Програми, педагогічні проекти «Будьмо знайомі: я – Афлатун!», «Дітям про гроші», електронний посібник «Граємо з Афлатуном».

Наступним кроком стало створення відповідного предметно – розвивального середовища в кожній групі, яке складалося з таких зон:

  • інформаційна (твори художньої літератури економічного змісту для дітей, економічні казки, ілюстрації товарів, послуг, бюджету, витрат, економічні «всезнайки», економічні приказки, прислів'я, моделі, міні – музей «Гроші»);
  • зона економічних «цікавинок» (кросворди, лабіринти, головоломки, піктограми, мнемотаблиці, цікаві економічні завдання, ребуси);
  • економічна ігротека - дидактичні ігри з економічним змістом, іграшки-предмети для організації сюжетно-рольових ігор; набори різних матеріалів, інструментів, ігрові модулі - для приготування їжі, ремонт одягу, виготовлення іграшок тощо; іграшкові грошові знаки, різні види валют, іграшка Афлатун.

Предметно – розвивальне середовище постійно поповнювалося, коригувалося залежно від віку та інтересів дітей, а також від рівня сформованості у них соціально – фінансових уявлень.

Інтеграція змісту Програми соціально-фінансової освіти дітей від 3до 6 років «Афлатот» в освітній процес відбувалася на основі розробленого творчою групою перспективного та календарного планування роботи з дітьми 4 – го, 5 – го та 6 – го років життя. Перспективний план організації життєдіяльності дітей побудовано на принципах інтегрованого підходу, змістової цілісності, системності, послідовності, поступового ускладнення матеріалу і розраховано на 3 вікові групи.

Освітня робота спланована за розділами Програми «Афлатот» з включенням модулів, які на наш погляд, найбільш доречні для певної вікової групи. В другій молодшій групі - «Ти, Я і Афлатун», «Я і моя сім'я. Турбота про людей, яких ми любимо», «Я і мої друзі»; в середній групі - за розділами «Я та моя сім'я: турбота про людей, яких ми любимо», «Я і мої друзі: допомагаючи один одному», «Я і суспільство: живемо і працюємо разом», «Я і гроші: витрачаємо, накопичуємо і ділимося». В старшій групі матеріал із зазначених розділів ускладнюється з урахуванням вікових особливостей та можливостей сприймання дітей 6 – го року життя.



Провідна форма організації роботи щодо соціально-фінансової освіти дітей – заняття. Заняття за Програмою «Афлатот» - базові, рекомендовані для проведення. З метою цілісного сприйняття дітьми матеріалу ми розробили власні конспекти занять для дітей різних вікових груп. В основі кожного заняття - ігрова діяльність, що дозволяє дитині природним шляхом освоюватита пізнавати економічний простір.

Коробки Афлатуна (коробка для подорожей з Афлатуном і коробка-скарбничка Афлатун) – для зберігання речей з різних категорій цінностей, щоб навчити дітей дбайливо ставитися до цінних речей (монетки Афлатун, фотографії близьких людей, малюнки або поробки).

Екскурсії та прогулянки по місцевості (на ринок, до філіалу банку, досупермаркету)– дуже цікаві та корисні для дітей: сприяють накопиченню досвіду під час спостереження та перенесенню його у сюжетно-рольові ігри, а також виховують інтерес до навколишнього.

Ярмарок Афлатун. У нашому дошкільному закладі вже стало традицієюорганізовувати щорічний благодійний ярмарок з продажу випічки, солодощів, виготовлених батьками разом з дітьми. Виручені кошти батьківська громада передає 19 грудня, на свято Миколая, малятам, що залишилися без батьківської опіки в Харківській міській лікарні №16. Так діти долучаються до шляхетної справи, вчаться заробляти гроші.

Ефективними є такі форми роботи з дітьми, як моделювання й розв'язання економічних ситуацій, творчі завдання, розваги, спостереження, використання електронних посібників, педагогічні проекти.

Під час вивчення нових слів та складних термінів використовували технологію мнемотехніки. Практикували опра­цювання з дітьми літературних творів. Знайомі дітям казки змінювали так, щоб вони «ставили» перед малюками проблемні економічні ситуації, розв'язання яких сприяли б розвитку логіки та комунікативних здібностей дітей. Адже майже в кожній казці наявний «економічний» підтекст.

Одна з умов успішної соціальної та фінансової освіти дітей – організація педагогічного процесу, заснованого на взаємодії «педагог-дитина-батьки». Тематика заходів просвітницького змісту передбачала розгляд таких питань: «Сімейний бюджет», «Потреби та можливості сім’ї: залучаємо дітей до планування витрат», «Як і навіщо заощаджувати?», «Реклама та її вплив на свідомість дитини», «Чи давати дитині кишенькові гроші? Поради Афлатуна». Дієвими були активні формивзаємодії з батьками: ділові та рольові ігри, квести, вікторини, дебати/дискусії на тему фінансової грамотності, інтелект-кафе.

У процесі реалізації Програми проводився моніторинг для виявлення рівня сформованості у дітей соціально – фінансової грамотності за розробленими критеріями. Результати аналізу підтвердили позитивну динаміку рівнів соціально – фінансової грамотності вихованців

Створена педагогічним колективом система роботи щодо соціально – фінансової освіти сприяє формуванню в кожної дитини економічного мислення, уміння орієнтуватись у нестандартних ситуаціях, проявляти ініціативу та самостійність. Це допоможе вихованцям бути в майбутньому активними та свідомими учасниками соціально-економічних відносин, адже набуття дітьми первинного економічного досвіду є підґрунтям для подальшого самостійного його збагачення.

ПРЕЗЕНТАЦІЯ «ПРОГРАМА «АФЛАТОТ»


З днем народження, Афлатуне! (ДНЗ-453, м. Харків)

Ярмарок з Афлатуном

День народження Афлатуна - 2019 ЗДО №453 м. Харків

ПОСІБНИК «ГРАЄМО З АФЛАТУНОМ»


ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА

Електронний посібник «Граємо з Афлатуном» створений на реалізацію Програми соціально-фінансової освіти дітей від 3 до 6 років «Афлатот». Дидактичні ігри, розроблені для старших дошкільників, містять не тільки пізнавальний, а й виховний зміст. Це дозволить інтегративно вирішувати завдання з формування у дітей 6 - го року життя основ морально-економічних знань, уявлень, почуттів, звичок поведінки.

До електронного посібника входять ігри – презентації:

  • «Живе- неживе»;
  • «Корисні та шкідливі продукти»;
  • «Назви послугу»;
  • «Чого не можна робити справжнім друзям?»;
  • «Що кому потрібно для роботи»;
  • «Що можна купити за гроші, а що ні?».

Правила гри.

Правильна відповідь – картинка збільшується або переміщується до правильної відповіді, неправильна – хитається.

Матеріал можна використовувати на заняттях за Програмою «Афлатот», для проведення моніторингу знань дітей, для індивідуальної та групової роботи.

Посібник адресований педагогам, батькам. Дорослі в цікавій і невимушеній формі зможуть розширити та закріпити знання дітей з основ соціально – фінансової культури.

Кiлькiсть переглядiв: 6206

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.